پرش به محتوای اصلی

شناسایی و نگهداشت زمین های ملی

فهرست خدمات سازمان

عنوان خدمات شناسایی و نگهداشت زمین های ملی
آدرس وبگاه geo.nlho.ir
نام دستگاه اجرایی شناسایی و نگهداشت زمین های ملی
نام دستگاه مادر سازمان ملی زمین و مسکن
نوع خدمت G2C دولت به مردم
مخاطبین دولت
رویداد خدمت سایر
نحوه شروع خدمت تشخیص دستگاه
مدارک لازم
قوانین و مقررات بالادستی

شناسایی : پس از دريافت برنامه سالانه، طرح ها، اسناد بالادستي نظير طرح‌هاي مصوب شهري، شناسايي زمين بر اساس اطلاعات دريافتي از منابع ذيربط توسط اداره حفاظت و شناسایی صورت مي‌گيرد. شناسایی اراضی ممکن است به روش‌های مختلفی شامل استعلام ثبتی، بررسی نقشه‌های هوایی و تحقیقات میدانی و مکان‌یابی انجام شود. اطلاعات بدست آمده از شناسایی انجام شده، در سیستم جامع اراضی و مستغلات ثبت شده و اداره املاک وضعیت این اراضی شناسایی شده را در سیستم جامع اراضی و مستغلات بررسی می‌نماید.
چنانچه اطلاعات اسناد زمین به نام سازمان در سیستم موجود باشد، عملاً فرآیند به پایان می‌رسد. چنانچه اطلاعات زمین در سیستم باشد ولی زمین دارای سند نباشد، چرخه اخذ سند از اداره ثبت مشابه سایر فرآیندها پیگیری می‌شود.
چنانچه سابقه زمین در سیستم موجود نباشد، مشخصات فنی و ملکی آن در ابتدا ثبت می‌گردد. این اراضی چنانچه دارای سند به نام مالک خصوصی باشند، فرآیند خرید زمین و چنانچه دارای مالک غیرخصوصی باشند، فرآیند تملیک و تملک برای آن‌ها پیگیری می‌شود. همچنین اگر زمینی که اخیراً اطلاعات آن در سیستم ثبت شده دارای مالک نباشد، چرخه اخذ سند برای آن پیگیری می‌شود
نگهداشت: در ابتدا درخواست ملزومات حفاظت و مشخصات ثبتی جغرافیایی اراضی موضوع حفاظت و برآورد حجم مالی توسط اداره حفاظت و شناسایی استان به گروه تشخیص نوعیت اراضی ارسال می‌گردد. این گروه پس از بررسی درخواست و برآوردهای مالی و فنی، مراتب را به ذیحسابی سازمان اعلام می‌دارد تا مجوز برگزاری مناقصه صادر گردد.
در گام بعد اداره حفاظت و شناسایی اقدام به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار نموده و قرارداد منعقده را در سیستم جامع املاک ثبت می‌نماید. سپس این اداره برنامه بازدید از اراضی را در سیستم ثبت می‌نماید.
پیمانکار بر اساس برنامه بازدید، گزارشات ادواری خود را توسط دستگاه رایانه‌ای قابل حمل مستقیماً در سیستم ثبت می‌نماید. در صورتیکه یکی از گزارشات شامل تصرف اراضی باشد، این مورد به صورت خودکار به اطلاع اداره حقوقی استان می‌رسد.
در صورت تصرف، اداره حقوقی پس از انجام اقدامات قانونی در بازه زمانی معینی، رویداد قانونی را در سیستم جامع ثبت می‌نماید. چنانچه رأی علیه سازمان باشد، درخواست تجدید نظر تهیه شده و نتیجه دادگاه 18 عمومی و انقلاب در سیستم ثبت می‌گردد و در نهایت زمین به عنوان غیر قابل تحصیل در سیستم جامع ثبت می‌گردد. چنانچه رأی له سازمان باشد، اقدامات لازم در خصوص رفع تصرف انجام می‌شود. در صورتیکه رفع تصرف به هر دلیلی انجام نشود، اداره امور واگذاری قیمت کارشناسی زمین را معین کرده و در سیستم ثبت می‌نماید. این مبلغ پس از اخذ از فرد توسط عامل ذیحسابی به عنوان یک رویداد مالی در سیستم جامع ثبت می‌گردد.
در انتها اداره واگذاری وضعیت زمین را به واگذار شده تغییر داده و تأییدیه مالکیت فرد به اداره ثبت ارسال می‌گردد.

G2B دولت به کسب و کارها